راه روشن

إهدنا الصراط المستقیم

راه روشن

إهدنا الصراط المستقیم

راه روشن

اللهم کن لولیک الحجةبن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیاٌ و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.

پرسش: این که حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مى فرماید: «اگر ما مراعات شما را نمى کردیم و یاد شما را از خاطر مى بردیم بلا بر شما نازل مىشد»؛ پس این همه بلایى که بر سر شیعیان وارد مى شود چیست؟ چرا به داد فقیران و بیچارگان نمى رسد؟!

 

 

پاسخ: ابتدا خوب است بدانیم اصل این جملات براى شیخ مفید نوشته شده است. در ابتداى نامه حضرت مىخوانیم:...

 

 

 

 

 

«نامهاى به برادر با ایمان و دوست رشید، ابو عبداللّه محمد بن نعمان - شیخ مفید - که خداوند عزت وى را از محل ودیعه نهادن عهدى که بر بندگان گرفته شده است مستدام بدارد. اما بعد سلام بر تو اى دوستى که در دین مخلص و در مورد ما به یقین مخصوص گشتهاى، ما در مورد (نعمت وجود) تو، خداوند را سپاسگزاریم...» آنگاه خطاب به شیعیان مؤمن مىفرماید: «علم ما به اخبار شما احاطه دارد و هیچ چیزى از اخبار شما بر ما پوشیده نیست...»، تا مىرسد به جمله مورد پرسش که مىنویسد:

 

 

«...إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ‏ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ[1] وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ[2]...»[3]

 

 

«از یارى رساندن به شما کوتاهى نکرده فراموشتان نمىکنیم، و اگر چنین نبود ناگوارىها بر شما نازل و دشمنان شما را مستأصل مىساختند...»

 

 

اگر دقت شود ذیل حدیث مىگوید: بلایى که باعث نابودى شیعیان مىشود با لطف و عنایت آن حضرت برطرف مىشود؛ نه این که در دنیا سختى و گرفتارىهایى چون جنگ و زندان، سیل و زلزله و... دامن گیر هیچ یک از افراد نمىشود. چرا که این سنت الهى است و بلاها باعث تربیت و تقویت و رشد انسان مىشود.

 

 

گفتنى است؛ زمانى شیعه در اقلیت بود، اما با عنایات حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هر روز قدرت و توان آن بیشتر مىشود؛ با این که تمام قدرتها به نوعى تلاش مىکنند شیعه را نابود سازند، مهمترین شرط این عنایت و تداوم آن، دیندارى است که باید بکوشیم تا به دامن گناه و فساد سقوط نکنیم... پس معناى حدیث این نیست که گرفتارىهاى شخصى و امتحانات پیش رو نداریم.

 

 

علاوه بر این شیوه و سیره عملى امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) (مانند سایر ائمه اطهار علیهمالسلام) است؛ یعنى، همان طور که در زمان آن بزرگواران این طور نبود که مردم ستمدیده، فقیر و یا مریض فورا نزد ائمه (علیهمالسلام)  بیایند و حل مشکل را از آنان بخواهند؛ بلکه اگر مىآمدند ائمه آنان را به تلاش و یا صبر در مقابل سختىها تشویق مىکردند. با این حال آن بزرگواران و به خصوص امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) - در موارد فراوانى به نیازمندان کمک کرده و از آن ها دستگیرى نمودهاند و یا نسبت به افراد مشتاق و شایسته، نظر لطف خود را بروز دادهاند و... .

 

 

 

 

[1]- ( 1) اللأواء: الشدة و ضیق المعیشة.

 

 

 

[2]- ( 2) اصطلمه: استأصله.

 

 

 

[3] - طبرسى، احمد بن على، الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)؛ ج‏2؛ ص497- مشهد، چاپ: اول، 1403 ق.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی