راه روشن

إهدنا الصراط المستقیم

راه روشن

إهدنا الصراط المستقیم

راه روشن

اللهم کن لولیک الحجةبن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیاٌ و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.

۱۲ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

علی ابوالحسنی منذر کیست؟


استاد علی ابوالحسنی منذر از نویسندگان و مورخان فعال بود که در سال ۱۳۳۴ در تهران متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات کلاسیک و ورود به دانشگاه، با تشویق اطرافیان خود، تحصیلات حوزوی را برای فعالیت های علمی خود برگزید.
حجت الاسلام ابوالحسنی فقیه، پس از ورود به قم در مدرسه حقانى که در آن زمان...


تحت مدیریت شهید آیة الله قدوسى قرار داشت، به تحصیل مشغول شد و پس از مدت کوتاهى، بطور آزاد در حوزه علمیه قم به ادامه تحصیل پرداخت. او در قم از محضر اساتید به نامی بهره برد، استادانی چون حضرات آقایان: مدرس افغانى و موسوى گرگانى (ادبیات)، اعتمادى، راستى کاشانى، دوزدوزانى، جلال طاهرشمس گلپایگانى، موسوى تهرانى و سید على محقق داماد (اصول فقه)، ستوده و پایانى (مکاسب)، خزعلى و شب زنده‌دار (تفسیر)، جعفر سبحانى (رجال)، مصباح یزدى (معارف)، شیخ حسین مظاهرى و شیخ جواد کربلایى (اخلاق)، حاج شیخ جواد تبریزى، وحید خراسانى به ترتیب در فقه و اصول.

وی همچنین از برخی از اساتید به صورت غیر رسمى بهره وافر برد که از آن جمله می‌توان به آیت الله شیخ حسین لنکرانى در تاریخ، سیاست، تفسیر و ادبیات؛ سید مرتضى عسکرى در تاریخ اسلام و مسایل مربوط به سقیفه؛ سید محمد کاظم قزوینى در معارف اسلامى و ولایت؛ دکتر سید احمد فردید و دکتر رضا داورى اردکانی در غرب شناسی؛ اشاره کرد.

آثار
او در همین سال ها به صورت پیگیر به تالیف کتاب و تنظیم مقاله در حوزه‌های مختلف فرهنگ اسلامی و تاریخ  ایران و جهان پرداخت و در کارنامه علمی و حرفه‌ای او آثار ارزشمندی به چشم می‌خورد. نگاهى به اصل ولایت فقیه، میعاد با استاد مطهرى شهید راه تطهیر سیماى فرهنگ اسلامى از زنگار غرب‌زدگى و شرق زدگى،‌ تحلیلى از نقش سه‌گانه شهید شیخ فضل‌الله نورى در نهضت تحریم تنباکو، تراز سیاست؛ جلوه‏ هایى از سیاست و مدیریت شیخ انصارى،‌ سیاهپوشى در سوگ ائمه نور (علیهم السلام)، ریشه‏ هاى تاریخى و مبانى فقهى از جمله آثار به جای مانده از این محقق و نویسنده است.

استاد ابوالحسنی منذر در حوزه بهائیت یکی از فعالان این عرصه بودند که کتاب های متعددی در نقد بهائیت نوشتند و ایشان در ستیز با این فرقه ضاله، سابقه طولانی علمی و عملی داشتند.

او در شامگاه سوم اسفند ۱۳۹۰ بدرود حیات گفت.[1]

 

برگرفته از سایت حقیقت بهائیت (http://www.baharoom.ir)

و سایت تبیین (http://tabyin.ir)



[1] - وبگاه استاد علی ابوالحسنی، زندگینامه؛ به نقل از سایت تبیین.

سواد رهبردوم شیخیه چقدر است؟


در باره سطح علمی سید کاظم رشتی به عنوان رهبر دوم شیخیه ذکر مطالب زیر لازم به نظر می رسد:

تألیفات وی بالغ بر 150 مجلد است.[1] محمد علی مدرسی، صاحب ریحانةالادب با کنایه لطیفی به منظور هجو سید کاظم درباره این تألیفات به نقل از کتاب «احسن الودیعه» آقا سید مهدی موسوی اصفهانی می نویسد:

«سید رشتی دارای تألیفات بسیاری است که احدی چیزی از آن ها نفهمیده است و گویا که با زبان هندی حرف می زند... .»[2]

برخی از محققان تاریخ شیعه، سید کاظم رشتی را منشأ اکثر آرای نادرست شیخیه، می دانند و...


زندگی نامه مختصر سید کاظم رشتی


سید کاظم رشتی فرزند سید قاسم بن سید حبیب از سادات حسینی مدینه،[1] زبده ترین شاگرد شیخ احمد احسائی بود که پس از مرگ شیخ، رهبری شیخیه را بر عهده گرفت. او در سال 1212ق در رشت متولد شد و در حدود شانزده سالگی برای شاگردی نزد شیخ احمد احسائی آمد و تا پایان عمر استاد، غیر از اوقاتی که به دستور او به بعضی شهر ها مسافرت می کرد در خدمت وی بود.[2]

نص صریحی از سوی شیخ احمد برای جانشینی سید کاظم موجود نیست؛ اما...



شیخ احمد احسائی


براساس اقوال برخی منابع[1]، شیخ احمد، از اهالی «احساء»،[2] فرزند زین الدین بن ابراهیم بن قصر بن ابراهیم بن داغر است که در ماه رجب سال 1166 هـ. ق. به دنیا آمد.

اجداد شیخ، تا داغر بن رمضان، همگی پایبند مذهب شیعه اثنی عشری بودند و رمضان بن راشد بن دهیم بن شمروخ بن صوله و... بادیه نشین، مردمی فاقد علم و معرفت، و ناآگاه بر طریقه اهل سنت و جماعت عمل می نمودند.[3]

داغر پس از بروز اختلافاتی با پدرش، ترک وطن نمود، و در «مُطَیرفی» که یکی از قراء «أحساء» است، اقامت گزید. وی پس از مدتی از مذهب اجدادی خود دل برید، و به مذهب شیعه اثنی عشری دل سپرد.

شیخ احمد، بیان می دارد که در پنج سالگی قرآن مجید را آموخته و سپس نزد برخی اساتید درس خوانده.

در سال 1186هـ .ق، یعنی پس از آنکه بیست سال از عمرش گذشته بود،...


ارتباط شیخیه با بابیت و بهائیت


مسلک نوظهور شیخیه از نظر اعتقادی هیچ ارتباطی با بابیت و بهائیت ندارد؛ ولی ارائه عقاید و آموزه های متفاوت و خارج از چهارچوب های مورد قبول شیعه، باعث شد که بستر لازم فکری و فرهنگی برای ادعای دروغین سید علیمحمد شیرازی (معروف به باب) فراهم شود.

سید علیمحمد بر مذهب شیخ احمد احسائی و...


عطاءالله قادری

زندگینامه:

فرزند قربانعلی متولد مهرآباد بخش عجب شیر ساکن میاندوآب آذربایجان غربی مدت 41 سال عضو تشکیلات بهائیت بوده و در این مدت حدود 20 سال به عنوان معلم ضیافت و درس اخلاق عضو محفل محلی نماینده تام الإختیار بهائیت در شمال غرب ایران بوده است. او می گوید من معلم ...


مشاغل ایادی


بهائیت در رژیم پهلوی، مخصوصا دوره محمدرضا شاه بسیار قدرتمند شد. حضور افراد شاخص بهائی در دولت شاه از بزرگ ترین عوامل این قدرت بود از جمله این رجال (که می توان وی را قوی ترین بهائی دربار نامید) «عبدالکریم ایادی» است که به عنوان پزشک مخصوص شاه وارد دربار شد. قدرت این فرد را از جهات مختلف می توان مورد بررسی قرار داد از جمله شغل های کلیدی و عمده ای که به دست گرفته بود. حسین فردوست، دوست و فرد مورد اعتماد شاه در کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی می نویسد:...


بهائیت در چند سطر


بهائیت، طریقتی است که در اواسط قرن 19 میلادی از بطن بابیت، زاده شد. بابیت، محصول اندیشه های جوانی از علاقمندان نحله نوبنیاد شیخیه بود که او را سید علیمحمد می خواندند.

او در شب پنجم جمادی الاولی 1260 قمری در شیراز مدعی امری شد که سرنوشت زندگی دنیوی و حیات اخروی او را تغییر داد، و جمعیتی از مردم ایران را که از او پیروی کردند- با سرنوشت خود همراه ساخت.

او ابتدا خود را باب امام زمان خواند و بعد با ادعای قائمیت، خود را مهدی موعود معرفی کرده، سپس...


حسینعلی نوری و ترور رقبا


از نکات بسیار مهم در جریان تبعید بابیان به عراق تلاش بهاء برای تثبیت خود و تبیین جایگاه نداشته خود در بین بابیان بود و در این راه از هر کوشش منفی و البته خیانت به دوستان و همراهان بابی خود دریغ ننمود.
جناب بهاءالله از اوضاع آشفته بابیان در عراق و بی توجهی نسبی حکومت عثمانی به مسائل داخلی بابیان استفاده کرده، با شرارت به تسویه حساب و حذف فیزیکی مخالفین خویش پرداخت...

آزادی بهائیان در دولت پهلوی


خیلی محرمانه

تاریخ گزارش : 18/2/1350

موضوع بهائیان

جلسه ای با شرکت 9 نفر از بهائیان ناحیه 15 شیراز در منزل آقای فرهنگ آزادگان و زیر نظر آقای لقمانی تشکیل گردید. بعد از قرائت نامه، آقای ولی الله لقمانی در مورد ادیان جهان و آمار آن ها و شهدای بهائیت سخن گفت. وی اضافه کرد آقایان بهائیان بهتر است بیشتر مطالعه نمایند و از روی حقیقت قضاوت کنند تا بفهمند معنی بهائیت که امروز آزادی بیشتری دارند یعنی چه؟ در زمان قدیم أحباء نمی توانستند بگویند...