راه روشن

إهدنا الصراط المستقیم

راه روشن

إهدنا الصراط المستقیم

راه روشن

اللهم کن لولیک الحجةبن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیاٌ و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.

ارتباط شیخیه با بابیت و بهائیت


مسلک نوظهور شیخیه از نظر اعتقادی هیچ ارتباطی با بابیت و بهائیت ندارد؛ ولی ارائه عقاید و آموزه های متفاوت و خارج از چهارچوب های مورد قبول شیعه، باعث شد که بستر لازم فکری و فرهنگی برای ادعای دروغین سید علیمحمد شیرازی (معروف به باب) فراهم شود.

سید علیمحمد بر مذهب شیخ احمد احسائی و...


از شاگردان سید کاظم رشتی بود که او نیز شاگرد احسائی و رهبر وقت مسلک شیخیه بوده است. وی (سید علیمحمد) بنای بسیاری از ادعا های اولیه خود را بر آموزه ها و اعتقادات شیخیه نهاده است.

میرزا حسینعلی نوری (ملقب به بهاءالله) نیز با توجه به اهمیت دعاوی این دو فرد (شیخ احمد أحسائی و سید کاظم رشتی)، برای شکل گیری هسته اولیه بابیت، آن ها را «نورَین نَیِّرَین» یعنی (دو نور تابان) لقب می دهد و از آن دو به عنوان مبشران ظهور خودش و باب یاد می کند.[1]

در اثر گذاری این مسلک به روی بابیه، همین نکته کفایت می کند که بگوییم: کسانی که به بابیت گرایش پیدا کردند و به آن ملحق شدند از پیروان و طرفداران شیخیه به شمار می رفتند.


منبع: کتاب «در جستجوی حقیقت» استاد علیرضا روزبهانی بروجردی



[1] - حسینعلی نوری، ایقان، نسخه الکترونیک، ص 43.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی