راه روشن

إهدنا الصراط المستقیم

راه روشن

إهدنا الصراط المستقیم

راه روشن

اللهم کن لولیک الحجةبن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیاٌ و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.

در رابطه با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، دعاها و زیارتهاى فراوانى نقل شده که در کتب ادعیه موجود است و در کتابى به نام «صحیفه مهدیه» نیز گردآمده است. به بعضى از این دعاها و زیارتها اشاره مىشود.


1. دعاى ندبه؛ مهمترین دعاها در عصر غیبت، دعاى ندبه است که سفارش فراوانى به خواندن آن شده است.

صدرالاسلام همدانى در کتاب تکالیف الأنام مىگوید: از خواص دعاى ندبه این است که اگر در جایى با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامین عالى آن خوانده شود، عنایت و توجه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به آن مکان جلب مىکند، بلکه...

آن حضرت در آن جا حضور مىیابد، چنان که در بعضى جاها اتفاق افتاده است[210[.

علامه مجلسى نیز در کتاب زاد المعاد با سند معتبر از امام صادق (علیهالسلام) نقل مىکند: «قرائت دعاى ندبه در اعیاد چهارگانه: روز جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیر مستحب است»[211]


2. دعا براى ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در روز جمعه؛ شیخ طوسى آن را در مصباح المتهجد نقل کرده است: «اللهم اجعل صلاتک و صلواتِ ملائکتکَ و رُسُلِکَ على محمد و آل محمد وعجِّل فَرَجهم» یا بگوید: «اللهم صل على محمد و آل محمد و عجّل فرجهم»[212[.


3. صلوات ضرّاب اصفهانى؛ «اللهم صل على محمد سید المرسلین و خاتم النبیین... اللهم و صل على ولیّکَ المُحیى سنّتک القائم بامرک...». این دعا در چند کتاب از کتابهاى معتبر و با سندهاى معتبر روایت شده است و همیشه مىتوان آن را خواند[213[.


4. صلوات بر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ «اللهم صل على ولیک و ابن اولیائک الّذین فرضت طاعتهم... اللهم انتصر به لدینک وانصر به اولیائک و اولیاءه...»[214[.


5. دعاى فرج «الهى عظم البلاء»؛ مرحوم کفعمى در کتاب البلد الامین دعایى را بر حضرتامام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقلمىکند که آنحضرت این دعا را به مردى زندانى یاد داد و بعد از خواندن، او از زندان آزاد شد: «الهى عظم البلاءُ و بَرِحَ الخفاءُ وَانکَشَفَ الغطاءُ وانقطع الرّجاء...»[215[.


6. دعاى افتتاح؛ «اللهم انّى افتتح الثّناء بحمدک و انت مسددٌ للصواب بمنّک...» علامه مجلسى مىگوید: با سند معتبر روایت شده که امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خطاب به شیعیان فرمود: این دعا را در تمام شبهاى ماه مبارک رمضان بخوانید؛ زیرا فرشتگان به آن گوش فرا مىدهند و براى خواننده این دعا، طلب بخشش مىکنند»[216[.


7. حضرت صادق (علیهالسلام) در روایتى به یکى از اصحابش فرمود: در زمان غیبت، دعاى غریق بخوانید. راوى پرسید: دعاى غریق چگونه است؟ حضرت فرمود: این چنین است: «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبى على دینک»[217[.


8. زراره از امام صادق (علیهالسلام) پرسید: اگر من زمان غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک کردم و در آن زمان واقع شدم، چه کارى انجام دهم؟ حضرت فرمود: اى زراره! اگر این زمان را درک کردى، پیوسته این دعا را بخوان:

]اللهم عرفنى نفسک فاِنّک أن لم تعرفنى نفسک لم أعرف نبیک، اللهم عرفّنى رسولک فاِنّک اِن لم تعرفّنى رسولک لم أعرف حجّتک؛ اللّهم عرفنى حجتک فانّک ان لم تعرفّنى حجتک ضللت عن دینى»[218] ؛ «خدایا! خودت را به من بشناسان، چون اگر خویش را به من نشناسانى پیامبرت را نمىشناسم. خدایا! فرستادهات را به من بشناسان، چون اگر او را به من نشناسانى، حجتت را نمىشناسم، خدایا! حجت خود را به من بشناسان وگرنه گمراه خواهم شد و از دینم منحرف مىگردم[.


9. دعاى عهد؛ «اللهم ربّ النور العظیم وَ ربَّ الکرسى الرفیع...»؛ امام صادق (علیهالسلام) در مورد این دعا مىفرماید: «هر کس چهل صبح این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند او را از قبر بیرون مىآورد تا در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالى به هر کلمه از این دعا هزار حسنه به او عطا مىکند و هزار گناه او را مىبخشد»[219[.


10. زیارت آل یاسین که داراى مضمون عالى و محتواى ارزندهاى است. این زیارت مورد تأکید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و خود مىفرماید: «هرگاه خواستید توجه کنید به وسیله ما به سوى خداوند و به سوى ما - چنان که خداى تعالى فرموده است - چنین بگویید: «سلام على آل یاسین، السلام علیک یا داعى الله و ربّانى آیاته...»[220[.


11. دعاى سلامتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اللهم کن لولیک...»؛ شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان این دعا را در اعمال شب 23 ماه مبارک رمضان ذکر کرده است.


12. دعاى «اللهم ارزقنى توفیق الطاعه و بعد المعصیه...»؛ این دعا در مفاتیحالجنان شیخ عباس قمى آمده است[221[.

…………………………………………………………………………………………………………

[210]. تکالیف الأنام فى غیبة الامام، ص 197.

[211]. زاد المعاد، ص 491.

[212]. مصباح المتهجد، ص 284.

[213]. همان، ص 406 ؛ البلد الامین، ص 120 ؛ دلائل الامامة، ص 549.

[214]. مصباح المتهجد، ص 405.

[215]. البلد الامین، ص 607 ؛ مزار شهید، ص 231.

[216]. زاد المعاد، ص 110 ؛ مصباح المتهجد، ص 577.

[217]. براى مطالعه بیشتر ر.ک: اثبات الهداة، ج 3، ص 475، ح 6 ؛ مهج الدعوات، ص 396.

[218]. بحارالانوار، ج 52، ص 146، ح 70 ؛ جمال الاسبوع، ص 314.

[219]. مفاتیح الجنان، ص 1061 ؛ زادالمعاد، ص 488 ؛ البلد الامین، ص 124.

[220]. مفاتیح الجنان.

[221]. ر.ک: مکیال المکارم در فوائد دعا براى حضرت قائم عج، سید محمد تقى موسوى اصفهانى، ج 2.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی